الأربعاء، أبريل 09، 2008

شيء مفقود (5)


اهلا شغف ازيك

كل اللى قلتيه فعلا مظبوط ، ساعات بحس ان بابا بيحب ماما وساعات تانيه لا ، او بمعنى اصح العقد اللى جواه بتتغلب على الحب ده ، وساعات بتموته ولو لوقت معين
على فكره انا كتبت قبل كدة جوابات كتير لوحدى ورميتها يعنى بمجرد ما اتصالح معاهم ، ارمى الجواب ، وعند اى مشكله تانيه افتكر اللى كان فيه تانى

بالنسبه لماما ، كانت معاها اصعب لحظات حياتى اكتر من بابا بكتير
عمرها ما جابت لنا حقنا
انا فاكرة لما كنت اتخانق مع ابن خالتى كانت تيجى خالتى تزعقلى وممكن تضربنى كمان

ماما عمرها ما زعقت لحد عشاننا
برضو لما كبرت شويه كنت بعلى صوتى على خالتى ومكنتش بحبها عشان كانت دايما تعاملنى وحش وتحتقرنى وعلى فكرة غارت جدا لما دخلت صيدله

مبتحبش الخير غير ليها ولاولادها بس
هى على فكرة دلوقتى اتغيرت معايا وباه كمان فى حوار بينى وبينها ، عادى هى مش فارقه معايا
اللى فارقه معايا امى اللى مكنتش بتاخد لى حقى وكانت بتنصرها على بحجه ان بابا لو عرف هيخليها تقطع مع اختها وتحسسنى انى السبب
لما دخلت المدرسه كنت مشاغبه جدا وشاطرة جدا ، مكنتش احب ابدا ان مدرس يضربنى او يشتمنى ، كنت بحس ان ديه اهانه
ومن هنا بدات الشغب لانى كنت بحس ان المفروض ان ماما تجيبلى حقى او على الاقل مش لازم اخواتى الصغيرين يعرفو ان حد شتمنى او ضربنى
احساس قاتل بالنسبه لى دلوقتى ان احس ان اخواتى بيبصولى بنظرة كدة مش عارفه احتقار او عدم تقدير او انى اقل منهم حتى فى الخبره والذكاء
موقف تانى برضه هى مدرسه ثانوى وانا كنت فى تانيه ثانوى سبت حصه العاب ورحت عندها الفصل احل واجب الدرس فى حصتها
المهم لقيت العيال بيهيصوا فى الحصه وبيعملوا زى مانا بعمل الشغب وطول اللسان ، قلت اهزاهم رحت قايله
ان احنا فى فصل المتفوقين
مبنعملش كدا لان احنا طلبه محترمين

طبعا العيال اتنرفزو وردو عليا وطبعا اقدر ارد عليهم بس اللى حصل باه ان ماما اتدخلت وحبت تترسم كالعاده

راحت شايله كتبى ورامياها بره الفصل وقايلالى اطلعى بره ، مع ان مفيش مدرس من الى بيدونى كان يقدر يعمل معايا كدة رحت فصلى وفضلت اعيط كتير اوى مع انى عمرى ما عيطت فى المدرسه ولا قدام اى حد اصلا بس مقدرتش يومها
ودى حقيقه نرجع لماما عايزه ترسم نفسها ادام الناس تكون بتتكلم مع حد اقوم انا ادخل فى الحوار تقوم مزعقالى ادام الناس علشان عيب اتكلم وهى بتتكلم
لما كبرت بقيت اقولها انى بتكلم احسن منها بالذات باه لو الكلام دة فى مشكله

كمان مرة جيراننا فتحو المياه وبوظت الشقه بتاعتنا فبتكلمهم فى التليفون بادب اوى، مع ان حجات كتير اتغرقت ، رحت انا مزعقه جنب التليفون ، وشاتماهم لانهم غلطو عشان يسمعونى ---- راحت طبعا شاتمانى والتليفون مفتوح وبعد المكالمه قالت لى
" اللى شتمتيه ده دكتور يعنى يدوس عليكى بجزمته"

الكلمه دى استفزتنى جدا ، على فكرة هى كان نفسها تطلع دكتوره وفرقت معاها طب حجات بسيطه بس اخواتها الاتنين دكاترة ، المهم انا كنت بكرة اسلوبها انها تحقرنى
كمان مشكله الشغالات
ودى باه اللى موجوده دلوقتى
الباقى خلاص بس لسه جوايه الكلام بفتكره بيضايقنى

بتحترم الشغالات اوى وتعاملهم حلو اوى وتحب تترسم تقوم تزعقلنا قصاد الشغاله ، طبعا انا اتنرفز وارد عليها قصاد الشغاله

بيستفزنى اهتمامها بيهم اكتر مننا ، مع العلم انها بينا وبنها مبتزعقلناش اصلا ، لان احنا شخصيتنا اقوى ومبتقدرش على حد فينا واخواتى الاتنين بالذات
برضه اجى اقوللها البنطلون دة واسع ، تقوللى امال عايزاه محزق ووحش مع انى قصدى انه يضيق حاجه بسيطه ويتعدل
طبعا اى
comment

زى كلمه محذق او اى كلمه مستفزة كانت بتجننى ، وخصوصا لما اخويا يسمعها ويفضل يتريا عليا وينرفزنى

اخر موقف باه ان لما بابا طلقها كانو بيتخانقو، و فى وسط الخناقه شتمنى اوى من غير سبب
وكان بقاله فتره بيشتمنى على طول ويعاملنى وحش بعكس اخواتى ، وانا كنت بشتكى لماما
راحت لما زعقلى قايلاله
"اشمعنا بتزعق لنشوى ، دى معملتش حاجه"

بعد المشكله ماخلصت جايه فى خناقه بينى وبينها تقوللى
طلقنى بسببك لما دافعت عنك
وانا صغيره كان اى اختلاف وجهات نظر بينى وبينها يبقى خناقه كنا بنتخانق كل يوم وانا فى ابتدائى
وكانت تعاقبنى انها تقاطعنى ومتكلمنيش وتسيبنى لوحدى

ومكنتش برضى اكل معاهم وممكن افضل يومين مكلش غير لقمه صغيره الاقيها فى المطبخ

وكنت دايما فى الاخر انا اللى اصالحها ، ونتخانق تانى ومكانتش بتصالحنى بسهوله
دلوقتى باه لما بنتخانق ، انا اللى بقطع معاها وعمرى ما اصالحها--- بنتصالح كدة بمرور الوقت مع ان زمان كنت بفضل مخنوقه لحد ما تصالحنى واعد اعيطلها كتير مع انى مش بالسهل اعيط ادام حد
دلوقتى لو حصل ايه مبعيطش لوحدى حتى

بس برضه ماما فيها ميزة انها من كتر طيابتها بحكيلها حجات كتير مش سهل اى بنت تحكيها لامها ، هى طيبه وحنينه جدا ودايما تريحنا وتعمل اللى احنا عايزينه دة انا لحد دلوقتى مبطبخش ولا بشتغل فى الشقه ، بس فى شغاله بتيجى يعنى
زمان كنت على طول امسح الشقه واوضب فبقول ل ماما بتحبينى قالت لى
آه ، لما بتمسحي الشقة

برضه بتفضل تقارن وتقوللى فلانه احسن منك

واسالها على رايها فى لبسى تقول نفس راى بابا ، مش مهم لايق عليا ولا لا

اخويا باه مستفز ومقرف لابعد الحدود ودايما يقول لى
"يا مجنونه يا مريضه نفسيا ، ياللى بتغيرى منى عشان انا احسن منك "
مع انه ساقط ، وبيشرب سجاير ومش عارف يمشى فى الكليه هو معايا فى الكلية بس اصغر منى، و طول الوقت يتخانق معايا ويستفزنى
اختى برضه دايما معاه عليا ، هى بتعرف تهزر معاه وتكسبه غيرى... ودايما بيتفقوا عليا
هى اختى الصغيره بس سوسة وذكيه عنى كتير ، وبتضايق لما تبص لى على انى اقل منها

وعلى طول صحابها كتير ، وانا اعرف ناس كتير بس صحابى مش كتير لانى شخصيه مش محبوبه_هى دمها خفيف جدا_ طول عمرى فى المدرسه بحس انى مش ليا صحاب او انهم قليلين وان محدش بيحبنى
على فكرة الكلام دة فى اعدادى وثانوى

دلوقتى برضو مش عايزة اسيب صحابى عشان ممشيش لوحدى

انا كدة حاكيت لك كل اللى مضايقنى وعارفه تعباكى معايا وبجد الف شكر على مجهودك

والسلام عليكم
************


أنا من ساعة ما استلمت رسالتك دي ، و أنا بصراحة مش كنت قادرة أرد عليكي ب ولا كلمة
يااااااااااااه يا نشوى !!
كل ده ألم و كل دي مشكلات و كل ده إحساس بالضيق و النفور و عدم التقبل ؟
بجد بجد الله يكون في عونك
و يكون في عونك أكتر من المشاعر السلبية الكتيييييييرة دي اللي جواكي ناحية كل اللي حواليكي تقريبا
*****************************************
نرجع نسأل بقى :
يا ترى هل انتي بتشتكي بس من باب الشكوى و الفضفضة ؟
و لا مستعدة فعلا إنك تحاولي تحلي مشاكلك دي ؟
/ مع العلم إن الحل مش سهل ، و إنك هاتتعبي شوية لحد ما توصليله ، و إن هايبقى فيه بعض التنازلات من ناحيتك /
ده لازم تقرريه بجد و بصدق من جواكي قبل أي حاجة تانية
غير كده
الجوابات اللي كنتي بتكتبيها ، كنتي بتكتبي فيها إيه ؟
ايه الأسلوب اللي كنتي بتتبعيه فيها و كده ؟
*****************
منتظرة إجاباتك على الأسئلة دي
يالا سلام مؤقت و كوني بخير






**********************************************

لو عندك مشكلة أرسلها إلى


أو اتركها بالتعليقات

ليست هناك تعليقات: