الخميس، يونيو 07، 2012

خسارة اللايك عليك


بقالي مدة حاسة إني بقيت بأستحرم أي نشاط بيتعمل ع الفايس بوك ... 

بقى بيقوى عندي جدا إحساس إنه عالم بلا ذاكرة حقيقية ... بلا تواصل حقيقي ... و مفيش فيه غير كمية ساعات مهدرة بدون أي فائدة أو نتيجة على الإطلاق ... 

عدد من الساعات في حالة تغييب ... غلب حتى التغييب الأولي لمفردات النت الأولى: الشات ، و البلوجز ، إلخ 

ع الأقل كان الواحد ف الأول بيفتكر انه له عدد من (أصحاب) أو (معارف) النت ... أو فيه بوستات معينة بتعلق معاه و ناس معينة بيدخل يتابعهم و يعلق عندهم ... 

دلوقتي بألاقي دماغي صحرا أصلا بعد وقت طويل قدام الفايس و مش عارفة بيضيع ف ايه ! 

حتى الحاجات اللي بتعجب الواحد و بيعمل لها لايك ، بتتنسي مع اللايك التاني اللي بيتعمل على حاجة تانية ... و حتى بينسى ساعات هوه قرا ده فين و لا عند مين و لا لو عاوزه تاني يجيبه منين ! 

غير حالة (الانفصال) اللي ما بين عالم الفايس بتنظيرات من عليه و توجهاتهم ، و الناس اللي ف الشارع .. تحس ان فيه عالمين مافيش واحد منهم يعرف حاجة عن التاني بجد .. 

إضافة إلى حالة (الانفصال الشعوري) ... يعني بعد عدد من الساعات .. مفيش احساس بحاجة مختلفة أو مميزة .. مفيش جديد .. 
أفتكر جداااا أول ما عرفت سكة المدونات .. و ازاي كنت بأدخل من مدونة لمدونة أكني جوه عالم سحري ... مختلفة أفكاره و أجواؤه و حالته ... عالم جديد بتطل منه أفكار جديدة ، و أرواح حية بجد مش أرواح عجوزة مثقلة كل اللي بتعمله إنها بتنقل الكلام من صفحة لصفحة و بس ... 


جات لي فكرة ظريفة من يومين ، و نوعا بأحاول أطبقها: إن لو حاجة عجبتني أحفظها عندي ، ما أشيرهاش ... 
و لو فيه تعليق على حاجة ما ف العالم ده ، أكتبه عندي و أشتغل عليه إبداعيا ... 
و ممكن كل فترة أنقل الحاجات المهمة م الفايس للبلوج، و أسيب الفايس صحرا :D 

أدي نفسي ربع ساعة بالكتير في أول اليوم أستطلع الجديد ع الفايس لو فيه رسايل أو ايفنتات و كده ، و لو فيه حاجة تانية لفتت انتباهي أسيفها عندي .. 
غير جولة أعملها كل أسبوع في الجروبات و كده بس عشان خاطر الشغل و استطلاع  الأحداث المسرحية و الثقافية اللي ممكن تكون متشيرة هنا أو هنا .. 
بعد كده عاوزة أقول حاجة ، فعندي مدونتي ... 
عاوزة أعرف حاجة ، فعندي جوجل سيرش 
عاوزة أتواصل مع البشر ، ففيه اختراع اسمه موبايل ، و فيه اختراع اسمه إيميل ، و أخيرا فيه اختراع اسمه رسايل .. 



لكن غير كده : ففيه فرق شااااااااااسع إنك تعرف تفصيلات (قد لا تكون ضرورية ) عن شخص من مجرد سطور بيحطها على صفحته .. و إنك تعرف الشخص ده و تتفاعل معاه بجد ... 

نسيت أقول إني اتضايقت قوي في يوم كتبت فيه على صفحتي استيتس مكتئب .. في الواقع أصلا كنت في نهاية حالة اكتئاب كان ليها معايا أكتر من أسبوعين ... ساعتها لاقيت كومنتات و رسايل ، و لاقيت واحدة زميلتي في الشغل بتقربلي و تحاول تعرف أنا متضايقة من إيه !!! 
ساعتها حسيت قد إيه العالم تافه ! يعني إيه فقدنا الاحساس و التواصل مع بعض للدرجة دي ! للدرجة اللي ما بتحسش فيها بضيق حد بتشوفه أو معتبره صديقك أو صاحبك إلا لو هوه كتب على صفحته إنه متضايق .. 
و ساعات أصلا ناس ممكن تكتب حالات اكتئابية لمجرد جذب الانتباه ... 
طب الناس قبل الفايس بوك و قبل الاستيتس .. كانت بتحس ببعض ازاي ؟؟!! 
اللهم زدني بعدا عن الفايس و عوالمه ، المفتعله الضيقة السطحية ، و اللهم مزيدا من الانتماء لعالم بلوجر باشا :) 

ليست هناك تعليقات: