السبت، أغسطس 13، 2016

يا أنيميا وخبريني يا بوي ع اللي خد الحديد!




* إيه اللي بيقوم العمارة غير الحديد المسلح؟
فكرت وأنا شايفه التغيير المذهل السريع اللي حصل لي: من واحدة مش قادرة تقوم من السرير وحاسة بحالة إرهاق عامة وتكسير في الجسم، حتى من غير بذل أي مجهود، وصحيان بالعافية كل يوم الساعة تسعة أو بعد كده كمان – على الرغم من إني بكون نايمة مدة كفاية جدا – لكني كنت بأقوم متأخر قوي وبالعافية ، وبروح الشغل متأخر، وساعات ما بروحش كمان من كتر الاحساس بالإرهاق والتعب اللي حساهم ..
إلى : واحدة صاحية يوم الجمعة يوم الأجازة الساعة 7 الصبح وحاسة إن دماغها فايقة جدا وجسمها نشيط وفيه صحة ...
والفرق: كوباية زبادي بعسل أسود وجنين القمح، وعصير برتقال: يعني وجبة مرتجلة فيها حديد كتير وفيها مثبتات حديد.
كانت البداية من عدم رضائي عن الحال اللي وصلتله، وصحتي المتدهورة، فرحت عملت فحص شامل...
 وكانت النتيجة إن عندي أنيميا حادة، وطبعا الدكتور كتبلي أدوية عشان أجيبها، وطبعا ما عملتش كده، لإن في وجهة نظري إن الغذا بيعمل مفعول أكتر من الدوا ومن غير أثار جانبية، وأنا تجاربي السابقة مع الدواء – أيا كان ما أشكو منه – مش مشجعة بالمرة ..
فقررت أكتب قايمة بالأكلات اللي ممكن ألاقي فيها حديد والحاجات اللي بتساعد على امتصاص الحديد في الجسم – ولهذا خلق الله جوجل –
وأركز على إني أكلها كل يوم في الوجبتين أو التلاتة اللي هاكلهم،  وبعد شهر هأعمل تحاليل تانية عشان أشوف هل الأنيميا انخفضت ولا لأ..
وكانت النتيجة من أول يوم أصلا لما رحت امبارح جبت العسل الأسود ولبن وزبادي وكبدة وعصير برتقال وبرطمان حاجة اسمها "جنين القمح" من منافذ منتجات وزارة الزراعة "العبوة ب 14 جنيه" ، وحطيت كله على بعضه في العشا – باستثناء الكبدة طبعا - وأكلت منه، وعملت شوية حاجات بعد الأكل  ونمت لأستيقظ نشيطة وصحتي كويسة واالحمد لله..
************************************
وعاوزين نلاحظ كام نقطة كده:
1- ما "تاكلوش"  "عسل أسود" ... "اشربوا"  عسل أسود...
في الحقيقة نصيحة "أكل" عسل أسود هي نصيحة سيئة، لإن لما العسل الإسود يتاكل بالعيش غالبا النفس بتتسد منه بسرعة وتحس إنها خلاص مش عاوزة تاني على الرغم إن الكمية اللي بتكون أخدتها بتبقى قليلة، بالإضافة إنه ممكن يكون مزعج جدا للناس اللي عندها مشاكل في أسنانها ...
لكن اللي يضمن أخد كمية معقولة من العسل ومن غير مشاكل هوه إنه "يتشرب" ما يتاكلش ... سواء إنه يتحط بمقدار كبير (معلقتين كبار مثلا) مع كوباية لبن ساقعة أو مع علبة زبادي ... بالنسبة لي : مع كوباية لبن ساقعة بيعمل طعم أشبه بطعم النسكافيه وتأثير مشابه جدا له ... مع الزبادي بيبقى طعمه غريب شويتين بس ماشي حاله ... وممكن طبعا يتاخد لوحده سواء على الريق أو في نص اليوم (يعني مرة الصبح بعد الصحيان ومرة بعد الرجوع من بره سواء شغل أو دراسة)  ... ويفضل في الحالة دي إنه يتحط في زجاجة "زجاج" ويتشرب منه زي الميه كده ...

2- الامتناع عن الكافيين
بما إني لسه في تاني يوم، فماعملتش كده بس ناوية من انهارده إني مش هشرب لا شاي ولا قهوة ولا نسكافيه ولا مشروبات غازية ولا أي حاجة فيها كافيين.. لإنه بياكل الحديد اللي بتاخده ...
وده على الرغم إني أصلا بشرب كوباية واحدة بس في اليوم – غالبا شاي - .. لكنه مع ذلك أكيد بيكسر الحديد اللي بأحصل عليه من الأكل، خصوصا وإني غالبا بشربه بعد الأكل على طول، لإني بحس إني تقيلة بعد ما باكل ومحتاجة اللي يفوقني فباشرب شاي / أو نسكافيه..
لكني ماعدتش هعمل كده، وعارفة إن ممكن يحصلي شوية أعراض انسحاب ويمكن شعور بكسل أو خمول أو رغبة في النوم – ويمكن لأ على فكرة خصوصا مع الغذا اللي فيه حديد – بس في كل الأحوال أعراض انسحاب الكافيين من الجسم خصوصا لو أصلا بيتاخد بكمية قليلة ممكن تبقى يومين تلاتة بالنسبة لي، وبعدها هبقى كويسة من غير لجوء لأي مواد فيها كافيين ..
وبالنسبة للناس "الشريبة" بقى ممكن تطول معاهم الفترة لأسبوع مثلا .. بس بعد كده هيحسوا بالفوقان الطبيعي والصحة ... "جربت ده قبل كده من كام سنة قبل ماأنجر تاني لسكة المكيفات"..
والجميل بقى إنك لو امتنعت فترة طويلة عن المكيفات (أي حاجة فيها كافيين)، وبعدين رجعت تشرب كوباية شاي خفيفة مثلا بيبقى تأثيرها مختلف تماما ... عارف الناس اللي بياخدوا منشطات أو أنواع معينة من المخدرات عشان يبدعوا ويوصلوا لحالة من الانتشاء؟ ساعتها بتبقى كوباية الشاي الخفيفة دي معادلة ليهم لما بتتشرب وجسمك نضيف من الكافيين.
لكن والجسم مثقل بالكافيين، كل مرة بتزود مقدار الشاي أو القهوة أو النسكافيه ومن غير تأثير .. ده غير إن جسمك بينضر أكتر وأكتر..

3- "اضرب على الحديد وهوه سخن وثبته جوه جسمك"
ممكن يكون حد بياخد كميته المناسبة من الحديد سواء عن طريق الغذا الطبيعي أو عن طريق كبسولات الحديد اللي الدكتور بيديهاله، بس مع ذلك عنده مشكلة في إن جسمه يمص الحديد ده أو يستفيد بيه و"كإنك يا أبو زيد ما غزيت" .. والحديد بيتصرف مع عملية الإخراج وخلاص ..
وده لإنه بيكسر الحديد اللي بياخده ويمنع امتصاصه بحاجات زي المشروبات اللي فيها كافيين ، أو ببعض الأكلات اللي فيها مواد تمنع امتصاص الحديد في الجسم (زي الفاصوليا البيضا لو ما اتنقعتش كويس قبل الطبخ) ...
فالحل: أولا : نلاحظ الحاجات اللي بتقف قدام الحديد وتخلخله وتبعده جوه أجسامنا
ثانيا: ناخد الحاجات اللي بتساعد على تثبيت الحديد وسرعة وسهولة امتصاصه .. اللي هيه أي حاجة  فيها "فيتامين سي" .. زي عصير البرتقال مثلا ، أو عصير الليمون يتشربوا مع الأكل أو بعده على طول ، أو عصر الليمون على الأكل خصوصا لو فيه حديد (الكبده – الباذنجان – العدس - الفول – العسل الأسود) ... أو أكل فاكهة فيها فيتامين سي قبل أو مع أو بعد الأكل (برتقال – جوافه – رمان ) ..

* أغذية فيها حديد – طبقا لتجميعات من سيرش على جوجل:
-العسل الإسود – الجرجير  - اللحوم الحمراء – البيض – المأكولات البحرية – الحمص – العدس – الفول - الفاصولياء (لكن يجب نقعها طول الليل للتخلص من حمض الفاتيك الذي يمنع امتصاص الحديد ) – السبانخ – الطماطم – الباذنجان – البلح – المشمش – التين – الرمان
* أغذية مساعدة على امتصاص الحديد:
- فخذ الدجاج  - عصير البرتقال   - عصير الليمون – الجوافه
****************************
وهكمل بقى اهتمام بكورس الأكل اللي فيه حديد مسلح .. أقصد عنصر الحديد J .. وهحلل كمان شهر ونشوف ايه اتغير خلال الشهر ده، وهل فيه نتيجة تحليليا ولا ايه الدنيا.

هناك تعليقان (2):

شتاء لم يأت بعد يقول...

عدى شهر و 3 أيام، ها النتيجة إيه؟ :)

غير معرف يقول...

ان شاء الله يبقى فيه نتيجه وربنا يشفيكى