الأربعاء، أبريل 16، 2008

شيء مفقود (6)

( البانر تصميم ليوناردو )

انا عمرى ما تخيلت انى هلاقى حد يسمعنى كدة
انا كنت عايزة اقوللك انى مش بحكى لمجرد الفضفضه انا نفسى بجد لحل لمشاكلى
صعب جدا انى اكون حاسه طول الوقت انى مش مقبوله من اى حد
انا فكرة اجازة الصيف اللى فاتت كنت بتدرب فى صيدليه خالو وطبعا لانه دايما يسمع شكوى منى من ماما وبابا او يمكن اكون انا فى حاجه غلط
كان بيعاملنى بطريقه سيئه كان بيتعامل معايا على انى بنت اخته
اقصد لو واحده عاديه كانت بتتدرب عنده ،كانت المعامله هتختلف


بس طبعا ساعات كتير كان بيبان اللى جواه
على فكرة انا مستفدتش كتير من التدريب كنت بروح اقعد كدة وخلاص عايزة اقوللك ان احساسى بانى مش مقبوله بيدمر كل الطاقه اللى جوايه للشغل ولاى حاجه تانيه
انا نفسى احل مشاكلى كلها نفسى احس انى


normal
اعيش طبيعتى لانى حتى ده مش قادره اعمله
بالنسبه للجوابات اللى كنت بكتبها زمان وارميها كنت بكتب اللى مضايقنى اكتب عيوب بابا وماما
واشخبط على اسمى وكدة
على فكرة بابا للاسف مفيش لغه حوار بيننا
ودايما لما بيكون فى بتكون ماما هى اللى اقنعته انه يتقبلنى ويستحملنى وبتقوللى ده فى وشى ومن غير ما تقول
ودى حاجه تانيه مضايقانى بحس ان اللى بيعاملنى كويس بيكون متكلف او بيتبع الذوق
انا مش موسوسه دى الحقيقه عشان كدة مبعرفش اكون مع طبيعتى اوى
اما بالنسبه للدراسه انا الحمد لله طول عمرى شاطرة وبحب ابص للهدف القريب اللى هوة النتيجه وبعمل اللى عليا والحمد لله بغض النظر عن ان الجيد والجيد جدا مبيعجبش بابا
السنه اللى فاتت جبت فى كل المواد جيد جدا ماعدا ماده مقبول وده بسبب المشاكل اللى فى البيت
وانى بجد لما بكون متضايقه مبعرفش اذاكر فباه تقديرى العام جيد
انا مليش هوايات بفضل قدام التليفزيون او الكمبيوتر وخلاص مع انى عندى طاقه انى اعمل حاجات كتير
بس مش عارفه اعمل ايه
بحب الشغل جدا وطموحى انى اشتغل كتير واحس بالنجاح فى شغلى الخاص
يعنى افتح صيدليه بتاعتى
والله نفسى اشتغل فى شركه ادويه برده بس انا سايبه دة لما اخلص بحاول اعمل داللى عليا فى الكليه
كتير الشعور بالحباط والاكتئاب بيسد نفسى عن المذاكرة وعن حجات كتير ساعات بتوصل للصلاه
انا الحمد لله مبسبش الصلاه بس اقصد كنت زمان متدينه عن كدة دلوقتى حاسه انى مش عارفه انا ايه ولا عايزة ايه
بجد بشكرك جدا وياريت تقدرى تساعدينى وتقوليلى ممكن اعمل ايه انا عندى استعداد اعمل اى حاجه
وسلام يا جميل


***************************************
بصي يا ستي :
أولا : إحنا نتفق إننا نمشي خطوة خطوة مع بعض
و تكتبي لي تقوليلي ايه اللي حصل و عملتي ايه
ثانيا : فيه أساس لازم نحطه في إعتبارنا
و مبدأ ماشيين عليه هنا
إن اللي عنده مشكلة و عاوز يحلها ، العبء الأكبر بيقع عليه هوه في حلها
و هوه اللي لازم يبدأ يتغير و يغير سلوكياته و نظرته للحياة في حاجات معينة ، و لازم يتحمل تعنت اللي حواليه ساعات و مقاومتهم للتغير ده أحيانا
---------------------------------------
لو حصرنا مشكلاتك يا (ن) هنلاقيها بتنقسم لعدة فروع :
- والدك
- والدتك
- أفراد من عيلة والدك أو عيلة والدتك
- أخوكي و أختك
- نفسك
- و الناس اللي بره / سواء أصحابك و لا زمايلك و لا حتى الناس اللي ممكن تتعاملي معاهم في أي نطاق

و زي ما اتفقنا هأنبدأ الحل واحدة واحدة

و هأنركز دلوقتي على حاجتين بس
اخواتك ، و نفسك

---------------------------------------------------
مش ملاحظة في البداية إنك بتركزي غالبا على نقط ضعف اللي حواليكي ؟ و بتحاولي تقللي منهم ؟
مش ملاحظة إنك انتي نفسك مش متقبلاهم على الرغم من إن ممكن تكون فيهم صفات كويسة انتي نفسك معترفة بيها ؟
يعني لما تكلمتي عن إخواتك مثلا
قلتي عن أخوكي
انه ساقط وبيشرب سجاير ومش عارف يمشى فى الكليه" "
و لما حاولتي توصفي أختك حطيتي ذكائها جنب كونها
" سوسة "
يعني اديتي شكل سلبي لذكائها ده اللي المفروض انه حاجة ايجابية بطبيعتها غالبا


النقطة دي لاحظتها مش في رسالتك الأخيرة و بس
لأ ، ده من بداية كلامنا
من البنات اللي والدك أو والدتك حاولوا يقارنوكي بيهم
فبدأتي تطلعي " القطط الفاطسة " فيهم - زي ما بيقولوا -

ولاد عمك برضة
قلتي عنهم بعد ما ذكرتي نقطة إن والدك بيتكلم معاهم و بيحبهم أكتر منكم
( مع إنهم مش عدلين و لا حاجة )

حتى زميلك اللي قريب منك شوية و كنتي خايفة تعجبي بيه
قلتي عنه
انه معقد وعدواني و قلبه اسود و موسوس

و حتى قلتي الكلام ده ضمنيا عن نفسك لما قلتي إن طباعه قريبة منك !!!!

و لما سألتك عن نوعية الجوابات اللي كنتي بتكتبيها لأهلك و انتي متضايقة ، قلتي إنك كنتي بتكتبي عيوبهم
----------------------------------------------
يبقى لو عاوزين نغير من مشاعر الناس اللي حوالينا اتجاهنا
لازم احنا الأول نبدأ نفكر فيهم بشكل ايجابي شوية
يعني مش معقول اننا نطلب م الناس انهم يتقبلونا و يحبونا و يعاملونا كويس
و إحنا من جوانا مش طايقنهم
و لا ايه ؟
-----------------------------------------------
كل الناس اللي في الدنيا
مهما كانوا كويسين-
ليهم عيوبهم
و برضة كل الناس اللي في الدنيا
مهما كانوا وحشين
ليهم مميزاتهم
و إحنا اللي بنختار : هل نتعامل مع الجزء الكويس اللي فيهم ؟ و لا الجزء الوحش ؟

احنا مش ملايكة - ده صحيح - ، و من حقنا اننا نغضب و نضايق من تصرفات اللي حوالينا ساعات، و من حقنا اننا نحس بالحزن لو عاملونا بشكل سيء
بس لأننا بشر / مش ملايكة / و مش حيوانات برضة /
فمن الضروري إننا نبقى قادرين على التصرف و على الفعل ، مش مجرد نبقى رد فعل لغيرنا
و من الضروري برضة إننا نستخدم عقلنا و إرادتنا
و نفكر : إحنا واقفين فين ؟ و عاوزين نروح فين ؟ و إيه اللي ممكن يوصلنا ؟
و نقلع نضارتنا المكبرة لعيوب اللي حوالينا
و نلبس نضارة بتكبر أكتر و تورينا الصورة كلها ، و إنهم ليهم مميزاتهم برضة
-----------------------------------------
اللي عاوزاكي تعمليه يا (ن) في الفترة الجاية
بدءا من اللحظة اللي هايوصلك فيها الرسالة دي
1-
إنك تعملي تلات ورقات تبدأي تكتبي فيهم :
- مميزاتك انتي الشخصية
- مميزات أخوكي
- مميزات أختك

لاحظي اننا هأنكتب المميزات بس مش العيوب و لا الحاجات اللي مضيقاكي منهم
و لاحظي ان الورقة بتاعة كل حد فيكم قابلة للزيادة
يعني كل يوم لو اكتشفتي ميزة جديدة قدرتي تاخدي بالك منها في أي حد فيكم ، يبقى ده انتصار زيادة لينا

2- خلال الأسبوع ده عاوزاكي تشتري 3 هدايا
برضة واحدة ليكي و واحدة لأخوكي و واحدة لأختك
و تديهالهم ، مش لازم يبقى في مناسبة
و لو سألوكي همه عن المناسبة قوليلهم بمناسبة انهم اخواتك
المهم في الهدايا الخاصة بيهم إنها تبقى حلوة و استخدامها يومي بالنسبة لهم
مش شرط أبدا تبقى غالية و لا حاجة

يعني مثلا ممكن تجيبي لأخوكي
بيرفيوم أو محفظة أو قلم شكله حلو أو
مزيل عرق حتى
بس يكون
ريحته مميزة
ممكن تجيبي مثلا أي شادو لونه حلو و يليق مع أختك
أو قلم برضة أو أي حاجة مناسبة
المهم حاجة يستخدموها بشكل مستمر ، و ظاهرة
عشان تتيقني مع كل سؤال ليهم :
" البرفيوم ده ريحته حلوة ، جايبه منين ؟ "
يبقى فيه وجود إيجابي ليكي جواهم :
" ده أختي اللي جايباهولي "
فهماني ؟

الهدية دي ممكن تغير من سلوكهم اتجاهك
و حتى لو افترضنا انهم استغربوا أو اتريقوا أو علقوا بطريقة سخيفة
فخدي الأمور ببساطة و عدي الموقف من غير ما تعلقي

3- انتي بتقولي ان أخوكي معاكي في الكلية و أصغر منك
دي نقطة كويسة ممكن نستخدمها لصالحنا
حاولي خلال الأسبوع ده برضة تفتحي معاه موضوع مشترك
يعني مثلا تكلميه عن دكتور عندكم في الكلية
أو عن مادة معينة
أو عن حاجة حصلت في الكلية مثلا
مش تحاولي تتعاملي على انك الكبيرة الشاطرة اللي عارفه كل حاجة
حاولي يكون كلامك معاه من منطق انك بتستشريه
أو عاوزه رأيه
، أو حتى بتشتكي له من إن فيه مادة صعبة شوية و لا حاجة
ده ممكن يقلب موقفه معاكي 180 درجة

4- و الأهم بقى إنك تحاولي إنك تتجنبي كونك رد فعل لأي استفزاز من أي حد منهم
، يعني لو أخوكي رخم عليكي مثلا أو قالك أي جملة مش ولابد ، ما تعلقيش ، و مش تبصي له حتى ، و أكنك ماسمعتيش حاجة من الأساس

لو فيه مثلا نزاع ما بينكم على حاجة معينة : مين اللي يقعد ع الكمبيوتر مثلا ، أو مين اللي يمسك الريموت ، أو أي من المشاكل دي

خليكي الطرف الأقوي ، و تنازلي عن الحاجة من موقف انك انتي اللي متنازلة
يعني خدي الموقف ببساطة و قولي لهم
" خلاص مش مشكلة ، هأقوم أنا أعمل حاجة تانية "
قومي و انتي كويسة ، مش و انتي متضررة و متضايقة
-------------------------------------------
أنا عارفة إن الحاجات اللي أنا طالباها منك دي صعبة جدا ، و ممكن هاتحسسك بالضيق شوية في البداية
بس صدقيني النتيجة هاتشيل أي ضيق إن شاء الله
غير إننا - أوعدك - هانغير الاستراتيجية دي بعدين
------------------------------------------
الرسالة الجاية يا( ن) عاوزة أشوف عملتي الحاجات دي و لا لأ
و ايه المواقف اللي اتعرضتيلها ، و لا كان ردود أفعالهم عامله ازاي معاكي
عاوزة أسمع أخبار كويسة
متفقين ؟
يالا سلام
************************************

ليست هناك تعليقات: