الاثنين، يناير 05، 2015

اختيار وسحر غير مباشر


* (الناس كلها بتتكلم حلو قوي ... بس الكل بيكدب وبيهيس .. معتمدين على الذاكرة السمكية للآخرين..)
  _______________
* (محتاجة آخد نفسي بجدية وحزم وانضباط أكتر من كده ... وأبطل استمراء لحالة الكسل والسكون وتضييع الوقت ... وأعمل حاجة بقى)
  _______________
* (حلمت ...أني أقول /أو يقال لي/ أن الغناء قوة... )
 _______________
* (لا تبيعي هيبة الصمت بالرخيص من الكلام)
  _______________
* (تاااني... لا تذم ولاتشكر غير بعد سنة و6 أشهر)
  _______________
* (... ولازم أبقى أكثر إيمان وتبني للفرضية الأساسية لـ "فردة حذاء واحدة تسع الجميع" : السحر غير المباشر اللي بياخد وقت طويل وجهد عقبال ما يتحقق ويعمل نتيجة ... اللي زيه زي الزرع .. بيتزرع ويتروي ويتعب عليه بصبر وبينمو ببطء غير ملاحظ لحد لما فجأة نلاقي محصول كبير وقوي.. وأعامل الناس على قدر عقولهم وقدر اللي يعرفوه واللي اتعودوا عليه (ومن غير تقطيم) .. وأقدر إن خبرتهم في الحياة هيه اللي خلتهم كده.. والأنظمة الفاسدة اللي همه كانوا نتيجتها – حتى لو كانوا بيتنططوا زيي كده وفاكرين نفسهم مختلفين وثوار وضدها – خلتهم كده من كتر تعاملهم معاها واضطرارهم لمجارتها عشان يكونوا جزء من النظام ويقدروا ياخدوا ولو بعض امتيازاته.)
 _______________
* ("أفأنتَ تُكرِهُ الناسَ حتى يكونوا مؤمنين؟!" .. أراه غير عقلاني أن يحاول شخص ما أو جهة ما إجبار أحد ليؤمن بدين ما، ومع ذلك أحاول ممارسة نفس هذه غير العقلانية وأحاول إكراه الآخرين ليؤمنوا بقيم ما أو يتبنوها في سلوكياتهم !!!!)
 _______________
 * (بحس دايما بالذنب كل ما أقرا الحاجات اللي نزلتها م النت عن "الاختيار" وأقرا إن من حق كل بني آدم إنه يتصرف طبقا لاختياراته الخاصة وإن كل واحد يعرف إيه هيه احتياجاته ورغباته وأهدافه ف الحياة وبالتالي مصالحه وكل واحد يقدر يختار الاختيارات الصحيحة لنفسه .. والحرية معناها رفض الوصاية ... ودعوة "جون ستيوارت مل" للتسامح وللسماح للجميع بالتفكير والتحدث والتصرف بوسائل قد لا نوافق عليها.  مفيش أسهل من تطبيق مباديء الحرية وحقوقها للبني آدم على نفسه ودعوة اللي حواليه ليها واحتجاجه دايما بيهم ... ومفيش أصعب من تطبيق ده على غيره... وإنه يضطر هوه كمان (للتسامح والسماح للجميع بالتصرف بوسائل لا يوافق عليها) .. )
_____________________________
يوليو 2014 _سطور

ليست هناك تعليقات: