الأربعاء، ديسمبر 31، 2014

مشاعر مادية


* ( وعلى آخر الزمن أحس بالغيرة من (قطة) ... قطة وراها قطة تانية بتحميها وماشية وراها وبتدافع عنها هجوم قطة تالتة ... يا بختها ... وعقبال يارب ما يبقى ف حياتي البني آدم اللي أحس في وجوده بالأمان والمساندة والراحة والمتعة .. نفهم بعض ونحترم بعض ونحب بعض ونبقى مستمتعين في صحبة بعض ... اللهم آمين.)

 _________________________

* ( ... "النظرات" والابتسامات و "العنين اللي بتبتسم" ........................ اكتشفت مع الوقت إن ده بيبقى تعبير وانطلاق للـ (الطاقة الجنسية) أكتر منه له علاقة بحب أو تآلف أرواح أو بإنجذاب عقلي أو إنساني .. ودي كلها حاجات ممكن تكون حقيقية ، بس مش بتعبر عن نفسها لا بالنظرات ولا بالاحساس بالتكامل والامتلاء لمجرد وجود الطرف التااني... والتعبيرات دي هي تعبيرات جنسية بتغرينا بيها الطبيعة ، وإحنا بكماليتنا ومثاليتنا الإنسانية بنحاول نضفي عليها طبايع وصفات تانية مش بتاعتها فعلا )

 _________________________

* ( وأنا جايه في المترو .. كان قاعد قصادي على الجهة التانية شاب كده وكان نايم ... وبعد اما صحي وأول ما انتبه لوجودي ابتسم ذات الابتسامة الحنينة المهتمة اللي كلها ود ... وتجاهلته طبعا ... وفكرت إن المسألة في المركز الفرنسي برضو لم تكن أكثر من (بنت أمورة كاوية شعرها وحاطة كحل وروج ومهتمية بنفسها وشكلها بنت ناس) ... (الشكل) لا الجوهر ولا الفعل ولا الروح ولا أي بتنجان ... بس بقى ... ........ أهم حاجة إن في اللحظة اللي يهتم بيها الآخرون بيا عشان شكلي، ما أركزش مع حد فيهم .. ولا أركز أنا كمان مع الشكل واللي بياخد في حالتي طبيعة ( النظرة والابتسامة وعمق الصوت) .. دي حاجات شكلية هيه كمان مهما كانت مميزة أو جاذبة أو بحبها ... إلا إنها تبقى في الإطار الشكلي ... الأهم من أي حد هوه تصرفاته أولا ومواقفه ... وقناعاته ومبادئه (دول أولا في واقع الأمر لكنهم ثانيا في الاكتشاف، لإن الكلام غالبا ما لا يعبر عنهم وغالبا الكلام خداع ولي فيما حدث بالنسبة لـ س أسوة ) ... وأكتشف الناس من خلال إبداعهم أولا ... )

2014 في سطور من يومياتي : _فبراير 





ليست هناك تعليقات: